داوطلبان غیر ایرانی در صورت پذیرش در رشته ها و مناطق ممنوعه ، قبولی آنها لغو می شود ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

رشته های ممنوعه برای داوطلبان اتباع غیرایرانی 1401

همان طور که گفته شد، اتباع غیرایرانی باید از انتخاب رشته های ممنوعه پرهیز کنند چرا که موجب لغو پذیرش آن ها در آن رشته می شود. رشته های ممنوعه به آن دست رشته هایی می گویند که تعهدات استخدام برای کشور ایجاد می کنند. این رشته ها از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org در دسترس داوطلبان آزمون سراسری، کنکور کاردانی به کارشناسی، آزمون ارشد و آزمون دکتری قرار می گیرد.

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود ممنوع است.

همچنین انتخاب رشته های تحصیلی مانند فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته ای)، مهندسی هسته ای، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش، پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی)، مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلیکوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلیکوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی، مدیریت و کمیسر دریایی ممنوع است.

اتباع غیرایرانی پذیرفته شده در هر یک از رشته های تحصیلی منحصراً باید واجد شرایط و ضوابط اعلام شده فوق باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب کرده باشند و در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت بعمل خواهد آمد.

https://pasokhbama.com/%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D9%88-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B9/

جدول مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی

 

ردیف نام استان مناطق ممنوعه استان
1 آذربایجان شرقی اقامت اتباع افغانی در سطح استان ممنوع است
2 آذربایجان غربی  اقامت اتباع افغانی در سطح استان و سایر اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع است
3 اردبیل اقامت اتباع افغانی در سطح استان و اقامت اتباع عراقی در شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشکین شهر و نمین ممنوع است
4 اصفهان اقامت اتباع افغانی در شهرستانهای نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، بخش مرکزی اصفهان، دهاقان، نائین، گلپایگان و ابوزید ممنوع است
5 البرز اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است
6 ایلام اقامت اتباع افغانی در سطح استان و اقامت کلیه اتباع خارجی در شهرستانهای مهران، دهلران و شهرهای مرزی ممنوع است

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران نماید و همچنین رشته های تحصیلی: فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک مولکولی (پلاسما)، فیزیک ذرات بنیادی، مهندسی پلاسما، مهندسی ایمنی (گرایش بازرسی فنی و حفاظت هواپیما)، مهندسی تعمیر و نگهداری (هلیکوپتر و هواپیما)، مهندسی هوا فضا، مهندسی هوانوردی (خلبانی، ناوبری هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، خلبانی هلیکوپتر و مراقبت پرواز)، علوم نظامی، الکترونیک هواپیمایی، تعمیر و نگهداری هواپیما، مخابرات هواپیما، مراقبت پرواز، فناوری اطلاعات IT (گرایش مخابرات امن)، مهندسی فناوری ماهواره و مهندسی کامپیوتر (گرایش رایانش امن) ممنوع می باشد.

مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی

هر یک از اتباع غیرایرانی که متقاضی شرکت در آزمون های سراسری میباشند، منحصراً می بایست واجد شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه های راهنمای هر یک از آزمون های ذی ربط باشند و در زمان انتخاب رشته، محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط انتخاب نمایند. شایان ذکر است اتباع غیرایرانی مقیم، مجاز به انتخاب رشته در مناطق ممنوعه نمی باشند؛ بدیهی است در صورت پذیرش و اعلام قبولی داوطلبان غیرایرانی در رشته ها و مناطق ممنوعه، پذیرش آنان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی آن مناطق، «لغو» می گردد.

تبصره: آن دسته از اتباع غیرایرانی که دارای «دفترچه مخصوص مدرک اقامت ویژه» صادره از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می باشند، محدودیتی برای تردد و یا سکونت در هیچ یک از شهرها و یا مناطق کشور را ندارند.

 جدول مناطق ممنوعه برای تردد و اقامت اتباع غیرایرانی

نام استان مناطق ممنوعه استان
آذربایجان شرقی اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان تبریز) ممنوع می باشد.
آذربایجان غربی اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ارومیه) و سایر اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
اردبیل اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان اردبیل) و اقامت اتباع عراقی در شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشکین شهر و نمین ممنوع می باشد.
اصفهان اقامت اتباع افغانی در شهرستان های نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، دهاقان، نائین، گلپایگان، خور و بیابانک، اردستان و بخش ابوزید از شهرستان آران و بیدگل ممنوع می باشد.
البرز اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است.
ایلام اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ایلام) و اقامت سایر اتباع غیرایرانی در شهرستان های مهران، دهلران و شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
بوشهر اقامت اتباع افغانی در شهرستان های دیلم و گناوه ممنوع می باشد.
تهران اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان (به استثناء منطقه خجیر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران برای اتباع افغانی) بلامانع می باشد.
چهارمحال و بختیاری اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان شهرکرد) ممنوع می باشد.
خراسان جنوبی اقامت کلیه اتباع غیرایرانی در شهرستان های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان، قائن، زیرکوه، فردوس، سرایان و طبس ممنوع می باشد. اقامت اتباع افغانی در شهرستان های خوسف و بیرجند مجاز است.

 

اقامت اتباع عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان بیرجند) ممنوع می باشد.

لیست رشته های ممنوعه برای داوطلبان اتباع غیرایرانی 1401
ردیف عنوان رشته
1 فیزیک اتمی
2 فیزیک هسته ای
3 فیزیک مولکولی (پلاسما)
4 فیزیک ذرات بنیادی
5 مهندسی پلاسما
6 مهندسی ایمنی

 

(گرایش: بازرسی فنی و حفاظت هواپیما)

7 مهندسی تعمیر و نگهداری (هلیکوپتر و هواپیما)
8 مهندسی هوافضا
9 مهندسی هوانوردی

 

(گرایش: خلبانی، ناوبری هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، خلبانی هلیکوپتر و مراقبت پرواز)

10 علوم نظامی
11 الکترونیک هواپیمایی
12 تعمیر و نگهداری هواپیما
13 مخابرات هواپیما




:: برچسب‌ها: رشته های ممنوعه اتباع خارجی ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: